Singer & Songwriter

Oma kuva
Ari Wahlberg: SingerSongwriter / Musician. Gendre/Sävy: Smoothie-Country-Folk-Pop-World. Spotify https://open.spotify.com/artist/2T3hUWKECGs0VG5ZwVsyN8

Tervetuloa seuraan!

Powered By Blogger

Translate

torstai 23. toukokuuta 2013

10 reikää eli Ari huuliharppuilun pauloissa

10 reikää eli Ari huuliharppuilun pauloissa

Voiko vanha koira oppia uudet temput, ehkäpä sitä pitäisi kysäistä asian harrastajilta. Mä meinaan kertoa siitä voiko tämmönen "vanha koira" ku minä oppia jotain uutta jos oikein kovasti treenaa ja on innostunut asiasta. Eli huuliharpun soitosta mä haluun teille kertoo...

Huuliharppu!

Mikä fantastinen soitin. Kulkee aina mukana eikä vie taskusta sen enempää tilaa kuin kännykkä.
Huuliharppu kärpänen puraisi mua jo parisen vuotta sitten (KYLLÄ! niitä on semmosiakin kärpäsiä) jolloin tutustuin soittimeen ensimmäisen kerran paremmin. Heh enpä olisi uskonut että sen oppiminen on niin vaikeata  ja että mitä kaikkea mestarit sillä toisaalta saavat aikaan. Tässä pientä analyysia huuliharpun saloista ja soittoteknisistä eroista asiasta kiinnostuneille. Meikäläisen tekemiä huomioita ja muita faktoja, joita ei kuitenkaan pidä ottaa absoluuttisena totuutena.

10 reikäinen pentatooninen harppu (pentatooninen sävelasteikko = blues asteikko)
1. Folk harppu 2. Blues harppu




Folk harppu

Folk harpun soittotyylille tyypillistä on sen puhaltaminen Straight Harp (kyllä sitä imetäänkin mutta ei siten kuin blues harppua, tämä jaottelu on tyypillinen tapa erottaa soittotyylit toisistaan) , nuotteja ei "bendata=venytetä", vaan äänet muodostetaan luonnollisesti huuliharpun reikiin "normaalisti" puhaltaen. Soittotyylille on myös ominaista että toisinaan soitetaan sointuja, useampi ääni yhtä aikaa eli ei pelkästään pelkkiä yksittäisiä ääniä (nuotteja). Useimmiten huuliharppu on kiinnitetty soittajan kaulaan ripustettavaan telineeseen mikä on suosittua mies ja kitara tyyppisissä ratkaisuissa. Maailmanluokan esimerkkeinä Neil Young, Bob Dylan jne. Itse soitan myös tällä tyylillä. Laulamisen ja kitaran soiton lomassa puhaltelen välillä huuliharppuunkin. Kuulostaa helpolta, niinhän se  onkin, sen jälkeen kun aivot on ohjelmoitu uudelleen ja kaikki on lihasmuistissa. Tämän motoriikan opettelun kanssa ei varmasti aika tule pitkäksi, kyllä se sen verran jonglööritaitoja vaatii. Folk harppu soittotyyli on helpompi oppia ja omaksua kuin blues harppu meininki mielestäni.


Blues harppu

Blues harppua "ei voi oikein soittaa" telineeseen kiinnitettynä. Harppu pitää ottaa kauniiseen käteen ja se on myös bändeissä  aina dominoiva soolosoitin. Käteen ottamisen syynä on se, että Blues harpun soitto vaatii harpun täydellistä kontrollointia, se ei saa lipsua. Esimerkiksi huuliharpputelineessä oleva soitin liikkuu aina jonkin verran eli "karkaa" soittajalta. Todellisempi syy miksi Blues harppua ei voi soittaa telineeseen kiinnitettynä on se, että ääntä manipuloidaan kaikilla mahdollisilla tavoilla, käsillä, huulilla, ilmanpaineella, imemisellä, "ylipuhaltamisella" Over blow, toisinaan esim. huuliharpun takaosaa pitää olla avoin, toisinaan sen pitää olla kämmenien peitossa. Oikean Blues soundin tuottamiseksi harppua pidetään aina kädessä. Bändeissä harpun ääntä vahvistetaan vahvistimella, pyritään mahdollisemman "mutaiseen" ääneen. Huuliharpuille on kehitetty myös aivan omanlaisiaan mikrofoneja, jotta olisi helppoa toisinaan ja tarvittaessa yhdelläkin kädellä pitää sekä huuliharpusta että mikrofoonista kiinni.

Ns. Cross Harp soittotyylillä tarkoitetaan huuliharpun imemistä ja bendaamista. Blues soitolle  ja musiikille on tyypillistä juuri tuo "bendaus"=äänien venyttäminen ja siniset sävelet instrumentista riippumatta (laulu, kitara, saksofoni jne.). Huuliharpusta muodostetaan "ylimääräisiä" sävelkorkeuksia ja tuotetaan ääniä joita ei "normaalilla tekniikalla" (Folk harppu) harpusta muodostuisi. Kaikki huuliharpun reiät eivät ole bendattavissa joten opeteltavaa riittää. Bendausta on myös vaikeata teoreettisesti opettaa, itse olen löytänyt ja katsonut lukemattomia videoita aiheesta, ja kaikissa on loppupäätelmänä, se että miten ääniä bendataan on vain itse löydettävä, soitettava harppua joskus jopa vuosia ennenkuin saa muodotettua nämä "siniset sävelet" oikein, vibraaton ym. hienouksia. Bendaamisen onnistumiseen vaikuttaa esimerkiksi ilmanpaineen ja soittajan huulien ja suun välinen "oikeanlainen kulma". Kaikkien Blues harpistien ehdottomia esikuvia on Blues harpun pioneeri Little Walter. Nykypäivän soittajista Kim Wilson on kiistatta maailman parhaimmistoa ellei paras.

Minulla alkoi huuliharpun soitto Folk harpulla ja nyt pikkuhiljaa olen siirtynyt opiskelemaan Blues harpun saloja ja siinä sitä opiskelua riittääkin. Se on vuosien juttu. No tavoitteena ei ole tulla maailman parhaimmaksi, mutta ei kyllä olla maailman huonoinkaan (smile)!

Jos olet erimieltä tekemistäni huomioista otan mielelläni korjaus ehdotuksia vastaan, oppia ja tarkennusta asiaan itseäni paremmin perehtyneiltä.

-Ari-



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti